Ons re-integratiebureau RuimBaan biedt haar diensten aan voor mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Veelal hebben ze een arbeidsbeperking maar willen toch participeren op de arbeidsmarkt. Onze cliënten willen deel uitmaken van de arbeidsmarkt en groot gelijk hebben ze!
Werk geeft mensen een manier van dagbesteding, het zorgt voor sociale contacten, het is een ontwikkelingsproces voor onze cliënten en het geeft ze voldoening.
Om bovenstaande goed vorm en inhoud te geven en gefocust te blijven op de kwaliteit die we leveren, hebben we nu al voor het zesde jaar het kwaliteitskeurmerk van Blik op Werk verdiend. Het is een keurmerk dat voor de re-integratiebranche geldt en waarmee je aantoont dat je aan alle aspecten waar kwaliteit om draait, voldoet. Bij het UWV en gemeentes hechten ze grote waarde aan dit keurmerk.
De toetsing gebeurt op verschillende vlakken. Dit jaar zijn we ge-audit op de volgende onderdelen:
- Cliëntenaudit: steekproefsgewijs neemt de externe auditor bij cliënten gesprekken face-to-face af. De cliënten worden bevraagd op tevredenheid, bereikbaarheid, serieus genomen worden en ga zo maar door. We hebben dit onderdeel afgesloten met een 9,3! Hoe fijn is het om vanuit de cliënten terug te krijgen dat ze zo tevreden zijn.
- Cliënttevredenheidsonderzoek: via een extern bureau krijgen alle cliënten een vragenlijst toegestuurd die over tevredenheid gaat. Het gemiddelde cijfer moet minimaal een 6,5 zijn om in aanmerking te komen voor het keurmerk. RuimBaan behaalde hier een 8,6! Het landelijk gemiddelde ligt op een 7,6 dus weer een bevestiging dat we voor onze cliënten goed bezig zijn.
- Opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek: alle opdrachtgevers krijgen ook de uitnodiging om vragenlijsten omtrent tevredenheid in te vullen. Ook hier geldt de norm dat je minimaal een 6,5 moet halen. RuimBaan behaalde hier gemiddeld een 7,8. Ook net iets hoger dan de 7,4 wat het landelijk gemiddelde is. Bij zowel de cliënten als de opdrachtgevers waren er geen klachten aangegeven.
- Resultaten aanleveren: Ieder jaar moet RuimBaan alle afgeronde trajecten aanleveren en afhankelijk van de soort trajecten moet een x-percentage succesvol zijn. Ook moeten we op papier aantonen wat ons opleidingsplan voor medewerkers is etc. zodat de kwaliteit gewaarborgd is.
- Resultaten audit: bovenstaande items en nog veel meer zoals nakomen van afspraken, algemene indicatoren zoals een privacyreglement, klachtenprotocol worden geaudit en ingezien door een externe auditor.
Al met al is het een zware audit waar niks vanzelf gaat en waar RuimBaan alles moet aantonen en ook een verplicht succespercentage moet hebben. Toch weten we het ieder jaar met vlag en wimpel te behalen en blijven we actief werken aan de kwaliteit die we bieden.